Formularz VAT-7 - kompletny przewodnik wypełniania deklaracji

Formularz VAT-7 - kompletny przewodnik wypełniania deklaracji

Szczegółowy przewodnik wypełniania formularza VAT-7 i VAT-7K z omówieniem wszystkich sekcji, terminów składania i przykładami praktycznymi.

ZB

Zespół BiznesoweABC.pl

Redakcja Biznesowa

12 min czytania

Formularz VAT-7 stanowił podstawowy dokument rozliczeniowy dla podatników podatku od towarów i usług w Polsce. Zarejestrowani czynni podatnicy VAT mieli obowiązek składania tego formularza za każdy zakończony okres rozliczeniowy, aby podsumować wszystkie opodatkowane transakcje dokonane w danym czasie. Deklaracja ta służyła do obliczenia ostatecznego zobowiązania podatkowego lub kwoty podatku do zwrotu.

Prawidłowe wypełnienie formularza VAT-7 wymagało dokładnej znajomości wszystkich jego sekcji oraz zasad klasyfikowania poszczególnych rodzajów transakcji. Każda pozycja w deklaracji miała swoje określone przeznaczenie i sposób wypełniania, a błędy mogły skutkować nieprawidłowym rozliczeniem podatku. Formularz obowiązywał do rozliczenia za wrzesień 2020 roku lub trzeci kwartał 2020 roku, po czym został zastąpiony strukturą Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Formularz VAT-7 był obowiązkowy dla wszystkich czynnych podatników VAT rozliczających się miesięcznie. Podatnicy rozliczający się kwartalnie używali formularza VAT-7K. Deklarację należało składać wyłącznie w formie elektronicznej do właściwego urzędu skarbowego

Wybór między rozliczeniem miesięcznym a kwartalnym

Forma rozliczania z tytułu podatku VAT zależała od deklaracji złożonej na wniosku rejestracyjnym VAT-R. Ta decyzja determinowała, który formularz podatnik musiał stosować w swoich rozliczeniach podatkowych. Wybór między rozliczeniem miesięcznym a kwartalnym miał istotne konsekwencje dla częstotliwości składania deklaracji i terminów płatności podatku.

Podatnicy rozliczający się miesięcznie składali formularz VAT-7 za każdy miesiąc kalendarzowy. Oznaczało to dwanaście deklaracji rocznie, co wymagało regularnego monitorowania obrotów i systematycznego prowadzenia ewidencji VAT. Rozliczenie miesięczne było obowiązkowe dla podatników o większych obrotach lub prowadzących określone rodzaje działalności.

Rozliczenie kwartalne było dostępne dla mniejszych podatników spełniających określone kryteria. Taki podatnik składał formularz VAT-7K cztery razy w roku, za każdy kwartał kalendarzowy. System kwartalny upraszczał obowiązki administracyjne, ale nie wszyscy podatnicy mogli z niego skorzystać ze względu na ograniczenia wprowadzone przepisami prawa.

Nie wszyscy podatnicy VAT mogli wybrać rozliczenie kwartalne. Ograniczenia dotyczyły podatników o wyższych obrotach oraz prowadzących określone rodzaje działalności gospodarczej. Likwidacja kwartalnego VAT objęła znaczną część podatników, zmuszając ich do przejścia na rozliczenia miesięczne

Zmiana formy rozliczania wymagała złożenia odpowiedniego wniosku w urzędzie skarbowym. Podatnik nie mógł arbitralnie zmieniać częstotliwości rozliczeń w trakcie roku podatkowego bez spełnienia określonych warunków formalnych i merytorycznych.

Terminy składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K

Terminowość składania deklaracji VAT była kluczowa dla uniknięcia sankcji podatkowych. Wszyscy podatnicy, niezależnie od formy rozliczania, musieli przestrzegać sztywnych terminów określonych w przepisach podatkowych. Przekroczenie terminu skutkowało naliczeniem odsetek za zwłokę oraz możliwością nałożenia dodatkowych kar przez urząd skarbowy.

Podatnicy miesięczni składali deklarację VAT-7 do 25. dnia następującego po każdym miesiącu kalendarzowym. Oznaczało to, że deklaracja za styczeń musiała być złożona do 25 lutego, za luty do 25 marca, i tak dalej przez cały rok. Jednocześnie z deklaracją należało wpłacić wynikającą z niej należność podatkową na rachunek urzędu skarbowego.

Rozliczenia kwartalne miały następujące terminy składania:

  1. Pierwszy kwartał - do 25 kwietnia
  2. Drugi kwartał - do 25 lipca
  3. Trzeci kwartał - do 25 października
  4. Czwarty kwartał - do 25 stycznia następnego roku
Od 2018 roku deklaracje VAT-7 można było składać wyłącznie drogą elektroniczną. Tradycyjne składanie deklaracji w formie papierowej zostało całkowicie wyeliminowane. Elektroniczne składanie wymagało posiadania odpowiedniego oprogramowania lub korzystania z platformy internetowej urzędu skarbowego

Termin składania deklaracji był jednocześnie terminem płatności podatku. Jeśli z deklaracji wynikało zobowiązanie podatkowe, kwota musiała zostać wpłacona na rachunek urzędu skarbowego w tym samym terminie co złożenie deklaracji. Opóźnienie w płatności skutkowało naliczeniem odsetek za zwłokę od pierwszego dnia po terminie płatności.

Dane podstawowe i identyfikacja podatnika

Prawidłowe wypełnienie danych identyfikacyjnych w formularzu VAT-7 było fundamentem poprawnej deklaracji. Błędy w tej sekcji mogły prowadzić do problemów z identyfikacją podatnika przez system informatyczny urzędu skarbowego oraz opóźnień w przetwarzaniu deklaracji.

W polu numer 1, umieszczonym w lewym górnym rogu formularza, należało obowiązkowo wpisać numer NIP przedsiębiorcy składającego deklarację. Ten dziesięciocyfrowy identyfikator musiał być podany bez kresek i spacji, w formie ciągłego ciągu cyfr. Błędny lub niepełny numer NIP uniemożliwiał prawidłowe przetworzenie deklaracji przez system.

Pola 4 i 5 służyły do określenia okresu rozliczeniowego, którego dotyczyła deklaracja. Podatnicy miesięczni wpisywali numer miesiąca i rok, natomiast podatnicy kwartalni podawali numer kwartału i odpowiadający mu rok kalendarzowy. Pomyłka w datach mogła skutkować przypisaniem deklaracji do niewłaściwego okresu rozliczeniowego.

Typ podatnikaDane w części BDodatkowe wymagania
Osoba fizycznaNazwisko, pierwsze imię, data urodzeniaBrak dodatkowych danych
Spółka cywilnaPełna nazwa, numer REGONNumer statystyczny GUS
Osoba prawnaPełna nazwa, numer REGONNumer statystyczny GUS
Część A formularza służyła do wskazania właściwego urzędu skarbowego oraz celu składania deklaracji. Właściwość miejscową określano na podstawie miejsca wykonywania czynności opodatkowanych, a w przypadku działalności na terenie kilku urzędów - według miejsca zamieszkania lub siedziby podatnika

W polu numer 7 podatnik musiał określić cel złożenia formularza, wybierając między złożeniem pierwszej deklaracji za dany okres a korektą wcześniej złożonej deklaracji. Korekta była konieczna, gdy podatnik odkrył błędy w już złożonej deklaracji i musiał je poprawić poprzez złożenie drugiej lub kolejnej deklaracji za ten sam okres rozliczeniowy.

Rozliczenie podatku należnego - część C

Część C formularza VAT-7 stanowiła najobszerniejszą sekcję deklaracji, w której podatnicy wykazywali wszystkie transakcje opodatkowane oraz obliczali podatek należny. Ta sekcja wymagała szczególnej uwagi i dokładności, ponieważ błędy mogły prowadzić do nieprawidłowego wyliczenia zobowiązania podatkowego.

Pierwsze pozycje w tej części dotyczyły transakcji, od których nie naliczano podatku VAT należnego, ale które musiały być wykazane w wartości podstawy opodatkowania. Pozycja 10 obejmowała sprzedaż towarów oraz świadczenie usług zwolnionych z podatku VAT na mocy artykułu 43 lub artykułu 82 ustawy o VAT. Te zwolnienia dotyczyły określonych rodzajów działalności, takich jak usługi medyczne, edukacyjne czy finansowe.

Pozycja 11 służyła do wykazywania dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium Polski, ale przez działalność prowadzoną w kraju. Dotyczyło to sytuacji, w których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy.

  • Pozycja 13 - sprzedaż towarów i usług na terytorium kraju ze stawką 0%
  • Pozycja 14 - sprzedaż ze stawką 0% w ramach procedury TAX FREE
  • Pozycje 15, 17, 19 - podstawy opodatkowania dla stawek 5%, 8% i 23%
  • Pozycje 16, 18, 20 - kwoty podatku należnego według poszczególnych stawek
Pozycje 15-20 stanowiły serce rozliczenia VAT należnego. W pozycjach nieparzystych wykazywano wartość netto sprzedaży według poszczególnych stawek podatkowych, a w pozycjach parzystych obliczony podatek należny. Uwzględniano również korekty sprzedaży wpływające na rozliczenie podatku należnego

Transakcje z kontrahentami zagranicznymi wymagały szczególnego traktowania. Pozycja 21 dotyczyła wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do podatników zarejestrowanych w innych krajach Unii Europejskiej. Po spełnieniu określonych warunków, w tym prawidłowego udokumentowania wywozu, można było zastosować preferencyjną stawkę 0%. W takich transakcjach obowiązek podatkowy przechodził na nabywcę.

Pozycja 22 obejmowała eksport towarów do krajów trzecich, czyli państw spoza Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży eksportowej mogli stosować stawkę 0%, jeżeli transakcja spełniała definicję eksportu towarów określoną w przepisach. Wykazywano jedynie wartość sprzedaży, ponieważ podatek należny w takich przypadkach nie występował.

Podatnik prowadzący handel międzynarodowy dokonał w grudniu sprzedaży towarów o wartości 50 000 euro do niemieckiego kontrahenta. Po prawidłowym udokumentowaniu transportu towaru poza granice Polski, transakcja kwalifikowała się jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Podatnik wykazał wartość sprzedaży w pozycji 21, stosując stawkę 0%, a obowiązek podatkowy przeszedł na niemieckiego nabywcę.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie i import towarów

Pozycje 23 i 24 wypełniali podatnicy, którzy w danym okresie rozliczeniowym dokonali wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z innych krajów Unii Europejskiej. Pomimo że transakcja dotyczyła zakupu, nabywca był zobowiązany do wykazania podatku należnego, mając jednocześnie możliwość jego odliczenia jako podatek naliczony. Ta konstrukcja prawna sprawiała, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów było transakcją neutralną pod względem VAT dla czynnego podatnika.

Import towarów z krajów trzecich według procedury uproszczonej regulowały pozycje 25 i 26. Procedura ta, określona w artykule 33a ustawy o VAT, oznaczała, że importerzy byli zobowiązani do samodzielnego naliczenia podatku VAT od dokonanego importu, wykazania go w deklaracji oraz opłacenia w terminie składania deklaracji.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie środków transportu wymagało dodatkowego wykazania w pozycji 38. Podatek należny z pozycji 24 dotyczący nabycia środków transportu należało wpłacić na rachunek urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego zgodnie z artykułem 103 ustęp 3 ustawy

Import usług obejmowały pozycje 27 i 28, dotyczące zakupu usług od kontrahentów zagranicznych. Zgodnie z ogólnymi zasadami opodatkowania, przy imporcie usług nabywca był zobowiązany do wykazania podatku VAT należnego, mając jednocześnie prawo do jego odliczenia. Ta konstrukcja również powodowała neutralność transakcji pod względem VAT.

Specjalną kategorię stanowiły transakcje ujęte w pozycjach 29 i 30, dotyczące wyłącznie importu usług regulowanego artykułem 28b ustawy o VAT. Te przepisy odnosiły się do określonych rodzajów usług świadczonych między podatnikami z różnych krajów Unii Europejskiej i wymagały odrębnego traktowania w rozliczeniu VAT.

Mechanizm odwrotnego obciążenia

Pozycje 31-35 dotyczyły transakcji, w których zastosowanie miał mechanizm odwrotnego obciążenia, określony w artykule 17 ustęp 1 punkt 7 lub 8 ustawy o VAT. Ten mechanizm oznaczał przeniesienie obowiązku podatkowego z dostawcy na nabywcę, co wymagało odpowiedniego wykazania w deklaracjach obu stron transakcji.

Pozycję 31 wypełniał dostawca towarów lub usług, wykazując jedynie wartość podstawy opodatkowania transakcji objętej mechanizmem odwrotnego obciążenia. Dostawca nie naliczał podatku VAT w fakturze, a nabywca był zobowiązany do samodzielnego obliczenia i wykazania podatku w pozycjach 34 i 35 swojej deklaracji.

Pozycje 32 i 33 służyły nabywcy do wykazania transakcji dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których podatnikiem był nabywca zgodnie z artykułem 17 ustęp 1 punkt 5 ustawy. Ta regulacja dotyczyła określonych rodzajów towarów i usług wymienionych w przepisach, takich jak złom metalowy, odpady, czy niektóre usługi budowlane.

Mechanizm odwrotnego obciążenia wymagał precyzyjnego wypełnienia odpowiednich pozycji przez obie strony transakcji. Dostawca wykazywał tylko podstawę opodatkowania, podczas gdy nabywca obliczał i wykazywał zarówno podatek należny, jak i naliczony, co czyniło transakcję neutralną pod względem VAT

Pozycja 36 dotyczyła szczególnej sytuacji wykazywania podatku należnego od towarów i usług objętych spisem z natury na dzień likwidacji działalności. Ten zapis dotyczył podatników kończących prowadzenie działalności gospodarczej, którzy musieli rozliczyć VAT od pozostałych w firmie towarów i usług.

Dodatkowe pozycje rozliczenia należnego

Pozycja 37 służyła do wykazywania kwoty do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Ta pozycja była wypełniana w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem kosztów zakupu kasy fiskalnej, określonych w artykule 111 ustęp 6 ustawy o VAT.

Sytuacje wymagające wypełnienia pozycji 37 obejmowały zaprzestanie używania kasy rejestrującej w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania, niedokonanie w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do przeglądu technicznego, oraz inne naruszenia warunków odliczenia kosztów zakupu kasy fiskalnej.

Pozycja 39 dotyczyła specyficznej kategorii podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w artykule 103 ustęp 5aa ustawy o VAT. Ten podatek podlegał wpłacie w szczególnych terminach określonych w artykule 103 ustęp 5a i 5b, różniących się od standardowych terminów płatności VAT.

Pozycje 40 i 41 stanowiły podsumowanie części C formularza. Pozycja 40 zawierała sumę wszystkich podstaw opodatkowania, podczas gdy pozycja 41 wykazywała łączną kwotę podatku należnego pomniejszoną o podatek z wcześniejszym terminem zapłaty. Te pozycje były kluczowe dla dalszych obliczeń w formularzu

Obliczenia w pozycjach podsumowujących musiały być wykonane z najwyższą precyzją, ponieważ stanowiły podstawę dla ostatecznego rozliczenia zobowiązania podatkowego. Błędy w tych pozycjach przekładały się bezpośrednio na nieprawidłową kwotę podatku do wpłaty lub zwrotu.

Rozliczenie podatku naliczonego - część D

Część D formularza VAT-7 służyła do wykazywania podatku naliczonego, który pomniejszał zobowiązanie podatkowe obliczone w części C. Ta sekcja wymagała szczególnej uwagi przy określaniu prawa do odliczenia, ponieważ nie wszystkie zakupy uprawniały do odliczenia podatku naliczonego.

Sekcja D.1 dotyczyła przeniesień z poprzednich okresów. Pozycja 42 służyła do wykazywania kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji, czyli nadpłaconego podatku przenoszonego na kolejny okres rozliczeniowy. Kwotę tę przepisywano z pozycji 61 deklaracji złożonej za poprzedni okres rozliczeniowy.

W sekcji D.2 podatnicy wykazywali nabycie towarów i usług wraz z podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu. Pozycje 43 i 44 dotyczyły zakupu środków trwałych, podczas gdy pozycje 45 i 46 obejmowały wszystkie inne nabyte towary i usługi. Kluczowe było wykazanie tylko tej czści podatku naliczonego, do której podatnik rzeczywiście miał prawo odliczenia.

Przedsiębiorca prowadzący działalność mieszaną, częściowo opodatkowaną i częściowo zwolnioną z VAT, zakupił w styczniu materiały biurowe za 1 230 zł brutto (w tym 230 zł VAT). Ponieważ tylko 70% jego działalności było opodatkowane, mógł odliczyć jedynie 161 zł VAT (70% z 230 zł). Pozostałą część podatku naliczonego musiał potraktować jako koszt działalności.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługiwało wyłącznie w zakresie wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych. Podatnicy wykonujący tylko czynności zwolnione z VAT nie mieli prawa do wykazywania podatku naliczonego w deklaracji

Sekcja D.3 obejmowała korekty podatku naliczonego wykazywane w pozycjach 47-50. W tych pozycjach mogły pojawić się kwoty ze znakiem minus, oznaczające zmniejszenie prawa do odliczenia. Pozycja 51 zawierała sumę całego podatku naliczonego do odliczenia, stanowiącą podstawę dla dalszych obliczeń w części E formularza.

Obliczenie zobowiązania podatkowego - część E

Część E formularza stanowiła kulminację całego procesu rozliczenia VAT, w której obliczano ostateczną kwotę zobowiązania podatkowego lub kwotę podatku do zwrotu. Ta sekcja wymagała szczególnej precyzji w obliczeniach, ponieważ jej wynik determinował wysokość płatności do urzędu skarbowego.

Pozycje 52 i 55 dotyczyły odliczeń związanych z zakupem kas fiskalnych. Kwota wykazana w pozycji 52 nie mogła przekroczyć różnicy między podatkiem należnym a naliczonym. Jeżeli różnica między pozycjami 41 i 51 była ujemna lub wynosiła zero, w pozycji 52 należało wpisać zero.

Pozycja 53 służyła do wykazywania kwoty podatku objętej zaniechaniem poboru, czyli sytuacji, w których urząd skarbowy decydował o nieściąganiu niewielkich kwot podatku ze względu na koszty postępowania przewyższające należność. Pozycja 54 zawierała obliczoną kwotę podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego.

Obliczenie kwoty do wpłaty w pozycji 54 następowało według wzoru: podatek należny minus podatek naliczony minus odliczenie za kasę fiskalną minus zaniechanie poboru. Jeżeli wynik był ujemny lub wynosił zero, w pozycji 54 wpisywano zero, a nadwyżkę wykazywano w pozycji 56

Pozycja 55 dotyczyła kwoty do zwrotu z tytułu zakupu kasy rejestrującej, czyli ulgi na zakup kasy fiskalnej. Pozycja 56 wykazywała kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, która mogła być przedmiotem wniosku o zwrot lub przeniesienia na kolejne okresy rozliczeniowe.

Podatnik mający nadwyżkę podatku naliczonego mógł wybrać między zwrotem całej kwoty, zwrotem części i przeniesieniem reszty na kolejne okresy, lub przeniesieniem całej nadwyżki na przyszłe rozliczenia. Ta elastyczność pozwalała na optymalne zarządzanie przepływami finansowymi w firmie.

Informacje dodatkowe i załączniki

Część F formularza zawierała informacje dodatkowe dotyczące szczególnych rodzajów działalności lub transakcji. Podatnicy musieli zaznaczyć odpowiednie pola, jeżeli prowadzili działalność objętą specjalnymi regulacjami VAT.

Pole 63 dotyczyło świadczenia usług turystyki, w ramach których podatnik nabywał towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty zgodnie z artykułem 119 ustawy. Pole 64 oznaczano w przypadku dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków z zastosowaniem procedury marży.

Pole 65 dotyczyło transakcji związanych ze złotem inwestycyjnym zwolnionym z podatku lub pośrednictwa w dostawie takiego złota. Pole 66 oznaczano przy uczestnictwie w transakcji trójstronnej z zastosowaniem procedury uproszczonej jako drugi w kolejności podatnik.

Pola 67-69 dotyczyły nowoczesnych mechanizmów płatności VAT. Pole 67 oznaczano przy obniżeniu zobowiązania za wcześniejszą zapłatę z rachunku VAT. Pole 68 dotyczyło wniosku o zwrot na rachunek VAT. Pole 69 oznaczano przy wystawieniu faktury z adnotacją o mechanizmie podzielonej płatności

Część G informowała o załącznikach do deklaracji. Najczęściej dotyczyło to załącznika VAT-ZD związanego z ulgą na złe długi. Podatnicy korygujący VAT od sprzedaży z tytułu nieściągalnych należności musieli zaznaczyć pole 70 i dołączyć odpowiedni załącznik.

Część H zawierała dane kontaktowe podatnika lub osoby reprezentującej. Podpis elektroniczny automatycznie uzupełniał dane osoby podpisującej deklarację. Adres e-mail i telefon, choć nieobowiązkowe, ułatwiały kontakt z urzędem skarbowym w przypadku pytań dotyczących deklaracji.

Przejście na Jednolity Plik Kontrolny

Formularz VAT-7 obowiązywał do rozliczenia za wrzesień 2020 roku dla podatników miesięcznych oraz za trzeci kwartał 2020 roku dla podatników kwartalnych. Od października 2020 roku system rozliczeń VAT został całkowicie zmieniony poprzez wprowadzenie struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Jednolity Plik Kontrolny zastąpił tradycyjne deklaracje VAT-7 i VAT-7K, wprowadzając bardziej szczegółowy system raportowania. Nowy format wymagał przekazywania informacji o każdej fakturze sprzedażowej i zakupowej, co znacznie zwiększyło transparentność rozliczeń VAT i możliwości kontrolne administracji skarbowej.

Przejście na JPK oznaczało konieczność dostosowania systemów księgowych i procesów rozliczeniowych w firmach. Podatnicy musieli nauczyć się nowego formatu raportowania oraz zadbać o odpowiednie oprogramowanie umożliwiające generowanie i przesyłanie plików JPK.

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego stanowiło rewolucję w rozliczeniach VAT w Polsce. System JPK wymagał przekazywania szczegółowych danych o każdej transakcji, co zwiększyło obowiązki administracyjne podatników, ale jednocześnie usprawniło procesy kontrolne i analityczne urzędów skarbowych

Nowy system JPK_VAT integrował w jednym pliku informacje, które wcześniej były rozdzielone między deklarację VAT-7, ewidencję zakupu, ewidencję sprzedaży oraz inne dokumenty. Ta konsolidacja miała na celu uproszczenie procesów kontrolnych oraz zwiększenie automatyzacji przetwarzania danych przez administrację skarbową.

Najczęstsze pytania

Jaka była różnica między formularzem VAT-7 a VAT-7K?

Formularz VAT-7 był przeznaczony dla podatników rozliczających się miesięcznie z podatku VAT, podczas gdy VAT-7K służył podatnikom rozliczającym się kwartalnie. Struktura obu formularzy była identyczna, różniły się tylko okresem rozliczeniowym i częstotliwością składania.

Do kiedy obowiązywał formularz VAT-7?

Formularz VAT-7 obowiązywał do rozliczenia za wrzesień 2020 roku dla podatników miesięcznych oraz za trzeci kwartał 2020 roku dla podatników kwartalnych. Od października 2020 roku został zastąpiony przez Jednolity Plik Kontrolny JPK_VAT.

Czy można było składać formularz VAT-7 w formie papierowej?

Nie, od 2018 roku formularz VAT-7 można było składać wyłącznie drogą elektroniczną. Składanie deklaracji w formie papierowej zostało całkowicie wyeliminowane dla wszystkich podatników VAT.

Co oznaczała pozycja 21 w formularzu VAT-7?

Pozycja 21 służyła do wykazywania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do podatników z innych krajów Unii Europejskiej. Po spełnieniu określonych warunków można było zastosować stawkę 0 procent, a obowiązek podatkowy przechodził na nabywcę.

Kiedy należało wypełnić pozycję 37 w deklaracji VAT-7?

Pozycję 37 wypełniano w przypadku konieczności zwrotu odliczonych kwot za zakup kasy rejestrującej. Dotyczyło to sytuacji zaprzestania używania kasy w okresie trzech lat, niedokonania przeglądu technicznego lub naruszenia innych warunków odliczenia kosztów zakupu kasy fiskalnej.

ZB

Zespół BiznesoweABC.pl

Redakcja Biznesowa

BiznesoweABC.pl

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi